Információk - Hírek

A hónap viselete – divat a Festetics-kastélyban


2017. október 05. 00:00




Badeni Mária hercegnő és a biedermeier női viselet


 


A 2017-es évben a Festetics család tagjait ábrázoló portrék segítségével végigkövetjük a kastélyhoz kapcsolódó történelmi korok divatját. Ehhez minden hónapban kiválasztunk egy arcképet, és az ábrázolt személy viseletén keresztül megismerhetjük az öltözködési stílusokat.


  


1. kép – Franz Xaver Winterhalter: Badeni Mária hercegnő ifjúkori képmása


Október hónap Festetics (II.) Tasziló anyósához kapcsolódik. Marie Amalie Elisabeth Karoline von Baden, azaz Badeni Mária hercegnő 200 éve, 1817. október 11-én született Karlsruhéban. William Alexander Anthony Archibald Douglas-Hamilton herceggel kötött házasságából született Mary Victoria Hamilton, Festetics (II.) Tasziló felesége. Badeni Mária ifjúkori képmása a keszthelyi Festetics-kastély enteriőrkiállításán az első lakószobában látható, férje, Hamilton hercege arcképével szemben. A hercegnőt Franz Xaver Winterhalter festette meg 1834 körül, azaz Mária 17 éves kora környékén. A jobbjában rózsát tartó fiatal nő egy piros karosszék karfáján ül az ablak előtt, míg a karosszéket kutyája foglalja el. Az ablakban romantikus táj jelenik meg.


Badeni Márián a kastély egyetlen biedermeier ruha-ábrázolását látjuk. A biedermeier viselet 1820 és 1840 között volt jellemző. A „kispolgári” jelentésű stílus az öltözködésen kívül az irodalomban, a képzőművészetben és a lakáskultúrában is megjelent. A biedermeier viseletet a polgári életfeltételek határozták meg. Nem érvényesült már az öltözködésben a királyi udvarok befolyása, és az arisztokraták is a polgárokhoz hasonlóan öltözködtek – így érthető, hogy Badeni Mária, egy német hercegnő portréján is biedermeier, „polgári” stílusú ruha látható.


A viselettörténetben a biedermeier előtti stílus az empire volt, amelyről a hónap viselete augusztusi bejegyzésében olvashattunk. Emlékezhetünk rá, hogy az empire női ruhák esetében a derékvonal a mell alatt volt. Fűzőt nem hordtak a hölgyek, ahogy a viszonylag szűkebb szabású szoknyák alól is eltűnt az abroncs. A biedermeier divat mindezeket a jegyeket megváltoztatta. A női ruhák szerepe a nőiesség hangsúlyozása volt, és minden részlet ezt a célt szolgálta. A dekoratív, akár fényűző ruhák fantáziadúsak voltak. A derékvonal visszakerült természetes helyére, és a nagyon szűk derék volt a jellemző, amit fűző használatával értek el. A csúcsban végződő ruhaderékhoz a lábfejet szabadon hagyó, bő szoknya csatlakozott, amely alatt több alsószoknya volt. Az abroncs majd csak később tér vissza az öltözködésbe, de a rengeteg alsószoknya miatt a biedermeier ruha szoknyája is hatalmas méretű.


       


       


2–5. kép: Párizsi biedermeier ruhák 1832-ből

(Costumes Parisiens. [s. l.]: [Diehl] 1824–1832. 9. pars. Helikon Kastély könyvtára, Aesth. 348.)


A ruhák kivágása egyre szélesebb lett, a vállat is szabadon hagyta. A váll alól induló ujjak óriási méretűekre nőttek. Az ujjakat halcsonttal merevítették, és akár ki is tömték őket, hogy minél nagyobbnak hassanak. Jellemző volt a sonkaujj, amely a felsőkaron bő, könyöktől lefelé azonban erősen beszűkül.


A szűk, hosszított derekú felsőrész, a bő szoknya, a szélesített váll a bő ujjakkal az ún. homokóra sziluettet eredményezte, így a biedermeier stílus elérte célját, a nőiesség hangsúlyozását.


A biedermeier ruhák esetében népszerűek a mintás anyagok: a csíkos, kockás, virágos textilek. A ruhák a minták mellett gazdag díszítést is kaphatnak: szalagok, szalagcsokrok, fodrok és művirágok is megjelennek.


Badeni Mária ruhája egyszínű fehér. A homokóra sziluettet a ruha nyilvánvalóan fűzővel behúzott, csúcsos aljú felső része; a nagyon széles, gazdagon redőzött, áttetsző anyaggal keretezett kivágás; a szalagokkal díszített, fodros ujj, és a derékban rakott, alsószoknyákkal bővített bő szoknya adja.


A hercegnő frizurája is a biedermeier divatra jellemző. A fejtetőn szorosan lesimított hajhoz konty és kétoldalt laza loknik társulnak. Badeni Mária hasonló hajviselettel látható a néhány évvel később készült másik kastélybeli arcképén, a vörös szalonban. Az ismeretlen festő által Joseph Stieler után készített portrén ugyan a haj középen van elválasztva és lejjebb helyezkedik el a konty, az arcot kétoldalt ugyanúgy loknik keretezik.


  


6. kép: Ismeretlen festő Joseph Stieler után: Badeni Mária arcképe



Helikon Kastélymúzeum - Kezdőoldal English Deutsch