Információk - Hírek

A hónap viselete – divat a Festetics-kastélyban


2017. november 02. 00:00




Festetics (III.) Pálné Bossányi Julianna és a rokokó női viselet


 


A 2017-es évben a Festetics család tagjait ábrázoló portrék segítségével végigkövetjük a kastélyhoz kapcsolódó történelmi korok divatját. Ehhez minden hónapban kiválasztunk egy arcképet, és az ábrázolt személy viseletén keresztül megismerhetjük az öltözködési stílusokat.





1. kép – Hubert Maurer: Bossányi Julianna arcképe


November hónap Festetics (III.) Pál feleségéhez, Bossányi Juliannához kapcsolódik, akit 1774. november 14-én csillagkeresztes hölggyé választottak. (A kitüntetésről a Mária Terézia és a Festeticsek című rovat novemberi bejegyzésében olvashatunk.) A kastély tölgyfalépcsőházában látható portréján megfigyelhető a kitüntetés, amelyet rokokó stílusú ruhájára tűzve visel.


A rokokó öltözködési stílus Franciaországból ered, XV. Lajos udvarából. A király szeretőjét, Madame de Pompadourt tekinthetjük a rokokó divat első legfontosabb alakjának, akit aztán XVI. Lajos felesége, Mária Antónia – franciául Marie-Antoinette – követett a „divatdiktátori” poszton.




  


2. kép – Madame de Pompadour François Boucher festményén (A kép forrása: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Boucher_Marquise_de_Pompadour_1756.jpg)




  


3. kép – Madame de Pompadour rokokó stílusú viseletéről készült metszet (A kép forrása: [Férfi- és női divat a 14–18. századból]. Helikon Kastély könyvtára, Aesth. 473.)




  


4. kép – Mária Antónia főhercegnő kislánykorában – rokokó stílusú ruhában – a kastély Mária Terézia-szalonjában


A rokokó divat fő jellemzői az elegancia és a nőiesség. A ruhák az előző stílushoz, a barokkhoz képest könnyebbek, kecsesebbek, finomabbak. Főként selyemanyagokat használnak – egyszínűeket, apró mintásakat vagy gazdagon hímzetteket. A ruhák legtöbbször pasztellszínűek. Díszítésük nagyon gazdag: berakások, fodrok, szalagok, csipkék, művirágok egyaránt megtalálhatók rajtuk.




  


5. kép – XV. Lajos-kori – rokokó stílusú – viseletről készült metszet (A kép forrása: [Férfi- és női divat a 14–18. századból]. Helikon Kastély könyvtára, Aesth. 473.)


A stílus egyik legjellemzőbb eleme a visszatérő abroncsszoknya. Először kupola formájú: fűzfavesszőből vagy vasabroncsokból áll, amelyek lefelé egyre szélesednek. Később halcsontból készült ellipszis alakú váz váltja fel, amely elöl és hátul lapos, oldalirányban azonban nagymértékben kiáll. A hatalmas méretű abronccsal ajtón csak oldalazva lehetett közlekedni, és akár rá is lehetett könyökölni így a szoknyára.




  


6. kép – Marie-Antoinette Élisabeth Vigée Le Brun festményén (A kép forrása: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Marie_Antoinette_Adult.jpg)


A felsőszoknya sok esetben elöl nyitott, így háromszögű nyílásán kilátszik az eltérő színű alsószoknya, amelyet éppen ezért fodrokkal, szalagokkal vagy virágokkal díszítenek. A felsőszoknya és a ruha felső része azonos anyagból készül. A ruha alatt nagyon szoros fűzőt viselnek a hölgyek. Felette a vállfűző elöl csúcsban végződik. Nagy, mély kivágását fodrok díszítik. Betétje is gazdag: hímzett, vagy szalagok, masnik, csipkék, fodrok ékesítik. A könyékig érő ujj szűk, általában több sorban fodrok és szalagok emelik ki alsó részét.




  


7. kép – Marie-Antoinette rokokó stílusú viseletéről készült metszet (A kép forrása: [Férfi- és női divat a 14–18. századból]. Helikon Kastély könyvtára, Aesth. 473.)


A rokokó öltözethez szorosan hozzátartozik a hajviselet és az arc kikészítése. Az erős sminket szürke vagy fehér hajpor, illetve paróka kíséri. A korszak első felében még viszonylag kisméretű a haj, loknis megoldású. Ahogyan Bossányi Julianna portréján is látható, a hölgyek csipkefőkötőt vagy ugyancsak csipkéből, illetve virágokból, tollból készült fejdíszt viselnek felette. Később a hajat drótváz és párnák segítségével magasra tornyozzák, púderezik, majd szalagokkal, gyöngysorokkal díszítik. Marie-Antoinette színes tollakat is rakatott a hajába. A haj magassága az arc három-négyszeresét is elérte, vagy akár ennél is lehetett magasabb, olyannyira, hogy egy segédnek hosszú villával kellett alátámasztania.


A rokokó nemcsak az abroncsszoknya és a hajviselet terén hozott létre extrém megoldásokat. Marie-Antoinette egy személyben képviselte a kor öltözködésének minden szélsőségességét. A divatnak olyan jelentőséget tulajdonított, mint valószínűleg őelőtte senki, és nem volt még egy királynő, aki annyit költött volna az öltözködésre, mint ő. Évente hivatalosan 72 új öltözetet készíttetett magának, de valójában ezeken kívül is még rengeteg új ruhát varratott, nem is beszélve a ruhákhoz tartozó cipőkről. Kedvenc varrónője, Rose Bertin tulajdonképpen a történelem első „stylistja”, hiszen nemcsak tervezőként, hanem a királyné személyes divattanácsadójaként is működött. Bár Marie-Antoinette magára haragította a népet fényűzése miatt, a divattörténet örökre divatkirálynőként emlékszik rá.



Helikon Kastélymúzeum - Kezdőoldal English Deutsch