Információk - Hírek

Festetics László-emlékév 2021


2021. április 01. 00:00

Április: Hölgy empire ruhában – Josephine Hohenzollern-Hechingen arcképei




2021-ben Festetics László halálának 175. évfordulójára emlékezünk. Ebben az évben felidézzük a kastély műalkotásain keresztül a keszthelyi gróf alakját és a művészetekkel való kapcsolatát.


Februárban, a legutóbbi művészettörténeti témájú bejegyzésünkben Festetics László kastélybeli portréjával foglalkoztunk. Ebben a hónapban a feleségéről, Josephine Hohenzollern-Hechingenről készült két, ugyancsak a kastélyban látható arcképet mutatjuk be. A két festmény a férj portréjához hasonlóan a kiállítás kék szalonjában található.


 


1. kép: A kék szalon Josephine von Hohenzollern-Hechingen arcképeivel 


1811. augusztus 31-én kötött házasságot Festetics László gróf és Josephine von Hohenzollern-Hechingen hercegnő (1790–1856) Hechingenben, a délnyugat-német hercegség, Hohenzollern-Hechingen fővárosában. Ugyanennek az évtizednek a vége felé készültek a hercegnőről a kastélybeli képek, C. Sales és Johann Peter Krafft alkotásai.


 


2. kép: C. Sales: Josephine von Hohenzollern-Hechingen arcképe (1817) 


A szoba közepén lévő festmény hátterében aranyozott széktámla és egy oszlop látható, köré csavarodó zöld függönnyel. A háromnegyed alakos portrén Josephine mély, szögletes nyakkivágású, rövid, húzott ujjú, szűk felsőrészből és a mell alól induló, elöl szűk, hátul bő szoknyarészből álló piros ruhát visel. A ruha aranyhímzéssel és gyöngyökkel gazdagon díszített. Az öltözéket kiegészíti egy hármas gyöngysor, karkötők, hosszú kesztyű és legyező, valamint egy fátyollal kombinált, koronaszerű fejdísz.


 


3. kép: Johann Peter Krafft: Josephine von Hohenzollern-Hechingen 


A kék szalon jobb oldali képe szögletes keretbe helyezett ovális arckép. Josephine félalakosan, háromnegyed profilban látható. A mellkép csak a fehér ruha felső részét mutatja: a széles, ugyancsak szögletes kivágású és húzott, rövid ujjú, testhezálló mellrészt. A keskeny, mell alatt elhelyezett övvel elválasztott szoknyának csak a teteje fért a képbe. A nyakkivágást és az ujjak alját csipke díszíti. A ruhát fehér gyöngysor egészíti ki. (A festő, Johann Peter Krafft személye majd egy másik bejegyzésünk témája lesz.)

Ahogy a kék szalon berendezési tárgyai, úgy az ott lévő festmények is az ábrázolt ruhákon keresztül az empire stílust jelenítik meg. Ennek előzménye az öltözködésben is a klasszicizmus, amely a francia forradalom után jelentős változásokat hozott a női divatban. A mintakép az ókori viselet lett, amely egyszerűségével és kényelmességével a természetességet jelképezte. A női ruhák formája az ókori görög ruhákét követte. A francia hölgyek könnyű, ujjatlan vagy rövid ujjú ingruhát hordtak télen-nyáron. A derékvonal felkerült a mell alá. A nagy kivágás és a derék is gazdagon redőzött volt. A ruhák többnyire fehér színűek voltak, és vékony, áttetsző anyagból készültek.


 


4. A francia klasszicizmus divatja

A kép forrása: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Merry-Joseph_Blondel_-_Felicite-Louise-Julie-Constance_de_Durfort.jpg 


Ahogy az empire stílus minden művészeti ágban Napóleon keze nyomát viseli, úgy az öltözködésre is közvetlenül hatott a francia császár. Az indiai eredetű muszlin és batiszt voltak ekkor a francia nők körében a legnépszerűbb anyagok, bár kevéssé voltak praktikusak vékonyságuk miatt. A hölgyek mégis minden körülmények között hordák őket, nem vigyázva egészségükre, így a téli bálok után akár még tüdőgyulladást is kaphattak, amelyet „muszlinbetegségnek” is neveztek ekkor. Napóleon volt az, aki végett vetett ennek a káros divatnak azzal, hogy – természetesen gazdasági okokból – betiltotta az indiai muszlin és batiszt behozatalát. Így francia gyártmányú anyagokra volt szükség, ezért ez a lépés jelentősen hozzájárult a lyoni selyemgyártás fellendüléséhez. Ez az egyik oka annak, hogy az empire divatban ismét megjelentek a vastagabb, nehezebb – ugyanakkor fényűzőbb és színesebb – anyagok: a bársony, a taft vagy a brokát.

Amint azt Josephine von Hohenzollern-Hechingen arcképei is mutatják, az empire női ruhákon a derékvonal emelt maradt. Ezt a megoldást ma is empire szabásnak nevezik. A nehezebb anyagok miatt a ruhák szabása is megváltozott. A mellrész nem volt már húzott, hanem keskenyre szabott, testhezálló lett. A mély kivágást gyakran csipkegallér hangsúlyozta. Az ujjak többnyire maradtak rövidek, buggyosak. A szoknya szűkebb, merevebb lett. Elöl lapos, egyenes vonalú volt, csak hátul volt redőzött.

A nagy dekoltázsok miatt többsoros nyakláncokat viseltek a hölgyek, de egyéb ékszereket is: karpereceket, gyűrűket, fülbevalókat. A hajviseletek antik mintákat követtek. A görög hullámok vagy a római göndör fürtök voltak divatosak, ugyanakkor különféle hajdíszeket és fejfedőket is hordtak: csipke-, szalag- és tolldíszeket, diadémot, turbánt, vagy éppen kalapot.



Helikon Kastélymúzeum - Kezdőoldal English Deutsch